De avonturen in en naar Sydney toe! - Reisverslag uit Blue Mountains, Australië van bjornjorenmark - WaarBenJij.nu De avonturen in en naar Sydney toe! - Reisverslag uit Blue Mountains, Australië van bjornjorenmark - WaarBenJij.nu

De avonturen in en naar Sydney toe!

Door: Joren, Bjorn en Mark

27 April 2015 | Australië, Blue Mountains

Na een gezellig lang weekend was het moment daar dat Brim ons weer ging verlaten. Helaas moest Brim de trein van half 9 waardoor het weer vroeg dag was. Na het boodschappen doen en de camper opruimen hebben we onze weg vervolgd. We zijn begonnen bij Lakes Entrance dit is een kustplaatsje dat bekend staat om zijn meren die uitmonden in de zee. Het is ook een goede plek om dolfijnen en zeehonden te spotten. Dit hebben wij enige tijd geprobeerd, maar het geluk was niet aan onze zijde. Hierna zijn we in de buurt van Nowa Nowa een oude spoorbrug gaan bewonderen. Deze spoorbrug is rond 1890 gebouwd en zorgde voor een hele verbetering in de bereikbaarheid van sommige gebieden. Hierna hebben we een kleine omweg genomen langs de kust. Ondanks het matige weer hebben we van dit stuk genoten, omdat het een prachtig onaangetast stuk nationaal park was. Om te camperen hadden we gekozen voor de naam genoot van de Italiaanse stad Genoa. Door een regenachtige avond hebben we deze avond in de camper doorgebracht.

Na het vroege opstaan op de voorgaande dag hebben we het dit keer wat rustiger aangedaan. We moesten goed uitgerust zijn voor de mooie activiteiten die zouden volgen. We zijn begonnen met een in totaal 2 uur durende wandeling naar de Genoa Peak. Waar één van onze spreuken 'geen berg te hoog, geen kroeg te ver' meestal gehanteerd wordt bij het vinden van de lokale kroeg, gingen we vandaag echt een berg op hiken. Dit was een prachtig uitzichtpunt op ongeveer 500 meter hoogte. We konden 360 graden om ons heen kijken wat zorgde voor een 'on top of the world' gevoel. Het volgende punt was het dorpje Gipsy Point een heel klein dorpje aan een meer in de heuvels. Na Gipsy point zijn we doorgereden naar onze volgende wandeling. Een kleine wandeling door het regenwoud en eucalyptus bos. Deze plek staat bekend als leefgebied van Koala's. We hebben dan ook fanatiek koala's staan spotten. Hierna zijn we doorgereden naar het plaatsje Mallacoota waar we pelikanen hebben gezien en Betka beach hebben bezocht. Betka beach staat bekend om zijn rode gesteente langs de kust. We hebben hier ook gebruik gemaakt van de openbare bbq en heerlijk tosti's gemaakt. We hebben ook nog even een bezoek gebracht aan het Ben Boyd National park. Dit park heeft een enorm mooi uitzicht punt en gekleurd gesteente. Het was daarna tijd om boodschappen te doen en te gaan overnachten. De avond hebben we nog even door Merimbula gelopen om daarna te gaan slapen.

De volgende dag ging de wekker al om kwart voor 7. Ja u leest het goed kwart voor 7!!! Dit is een vrij unieke gebeurtenis voor ons en de reden waarom we dit deden is nog unieker. Na over een uitgestorven camping te zijn gewandeld zijn we aangekomen bij de wasmachines. We gingen onze was wel even doen op dit onmogelijke tijdstip waarbij zelfs het merendeel van de vogels zich nog een keertje omdraaide. Zoals iedereen van ons verwacht verliep het wassen natuurlijk vlekkenloos. Behalve de vlekken die nog steeds op Bjorn's shirt zaten. Bjorn begon per direct zijn moeder meer te waarderen, omdat zij altijd zijn kleren perfect schoon krijgt. Joren en Mark waarderen het werk van hun moeders natuurlijk ook! Het was deze ochtend ook de bedoeling om vroeg te vertrekken richting Canberra om een bezoek te brengen aan de hoofdstad. Door her slechte weer aan de kust en ons verlangen om meer te leren over de historie van deze recent 'ontworpen' stad hebben we besloten Canberra te gaan bezoeken. Na een rit van een ruime 3 uur door de bergen zijn we daar rond half 1 gearriveerd. Het allereerst stond het National Museum of Australia op het programma. Hier zijn we direct gegrepen door de verhalen over de aboriginals die uit hun land zijn verdreven. Na een uur moesten wij helaas weer door wegens het strakke tijdschema. Het volgende bezoek werd gebracht aan de National Capital Exhibition. Dit was weer een prachtig gratis museum. Waar wij echte Canberra experts zijn geworden en nu alles over het ontstaan en indeling van de hoofdstad weten. Als laatste moest natuurlijk ook het stadscentrum worden bezocht. Dit bleek niet veel meer dan een grote mall. Na het centrum moest aan de terug tocht naar de kust worden begonnen. Deze tocht duurde een ruime 2 uur en de weersomstandigheden hielpen niet echt. De plaatselijke bbq werd deze avond weer goed gebruikt. Deze avond zou ook onze eerste avond 'wild' camperen worden. Na even zoeken hadden we een mooie plek in het bos gevonden en werd door de regen de avond in de camper doorgebracht.

Na een heerlijk lange nacht werden we rond 10 uur wakker. Na rustig opstarten werd besloten de weg te gaan vervolgen. Er stonden ons natuurlijk weer nieuwe avonturen te wachten. De avond in de camper was er een heel plan uitgestippeld voor vandaag, maar dit plan viel al redelijk snel letterlijk in het water. Zoals de vorige dag was geëindigd ging het nu verder met regenen. De eerste missie was om een oude weg door het bos te nemen en ouden spookstadjes te bezoeken. Deze stadjes zijn hier gebouwd om goud te zoeken en hierna weer verlaten. Toen we eenmaal gearriveerd waren bij de weg er naar toe hadden we al onze twijfels over de begaanbaarheid. Toch besloten we het maar voorzichtig te proberen. Helaas kwamen we halverwege al vast te zitten. Door het duwen van Mark en de stuurkunsten van Joren zijn we veilig boven aangekomen. Hier begon de ellende weer, nu moesten we deze weg afdalen. Door heel beheerst de camper naar beneden te laten rollen slaagde Joren erin om ons zonder enige zorgen beneden te brengen. Hierna besloten we richting het stadje Ulladulla te rijden. Het plan was origineel om het strand te bezoeken met 'goud' zand. Uitendelijk hebben we hier door het weer alleen maar koffie gedronken en boodschappen gedaan. De weg werd vervolgd richting Jervis Bay een natuurpark met prachtige stranden. Op ons lijstje stond het bezoeken van Hyams beach waarvam wordt geclaimd dat het witste zand van de wereld zich hier bevind. Sommige zeggen zelfs dat het aanvoelt als lopen over warme sneeuw. De regen leek eindelijk ophouden toen we in de buurt kwamen. Toen wij op het punt stonden een kijkje gaan nemen barste de hel helaas weer los. Na een vluchtige blik vanuit de camper zijn we daarom maar doorgereden. Het laatste puntje voor vandaag was het bezoeken van de blowholes(een door stroming water spuitend gat aan de kust) bij Kiama. Aangekomen bij Kiama besloten we de grootste en bekendste te bezoeken. Het geluk dat we hier hadden dat de stromende regen even overging in een druppelend buitje. Hierdoor komden we even lekker de camper uit om eens goed te gaan kijken. Het slechte weer zorgde ervoor dat het blowhole lekker actief was en dat we een paar mooie plaatjes hebben kunnen schieten. De dag was bijna voorbij en we zijn dus op zoek gegaan naar een camping in Wollongong een studenten stad 100km van Sydney. Hier hebben we voorlopig onze beste prijskwaliteits camping gevonden. De camping bleek te beschikken over een heerlijke spa en indoor zwembad voor een prijs lager dan de gemiddelde camping. Nadat we onze camper op de aangewezen plaats hadden gezet zijn we snel richting de Spa vertrokken. Hier hebbem we een aantal uur met een biertje in ons hand vertoefd in de Jacuzzi. Het was ondertussen wel tijd om een hapje te eten. We hadden deze avond pizza's op het menu staan. Na het genieten van de pizza's werd de avond afgesloten met goon(een goedkope variant van wijn) en een kaartspelletje.

Het was heerlijk opstaan deze ochtend, omdat er eindelijk enige verbetering in het weer te zien was. De stromende regen had zich ingewisseld voor een mooie blauwe lucht met zo hier en daar een wolkendek. Het was de bedoeling om deze dag zo dicht mogelijk bij Sydney te komen zodat we morgen onze camper voor onderhoud zouden kunnen afleveren, zodat we daarna konden gaan genieten van een lang weekend Sydney. Na het uitchecken werden de lokale supermarkten weer bezocht opzoek naar de aanbiedingen van de dag. Elke keer slagen we er weer in om voor een mooie prijs onszelf een heerlijk avondmaal voor te schotelen op deze manier de weg werd vervolgd over een weg die de 'grand pacific drive' wordt genoemd. Het had wel het een en ander weg van de great ocean road, maar het is niet meer dan het kleine broertje. Toch hebben we weer genoten van de weer prachtige kustlijn en het ondertussen heerlijke weer. Aan het eind van deze weg kwamen we uit bij oude aboriginal rots schilderingen. Deze schilderingen waren prachtig om te zien en zeker de moeite waard. Het was de bedoeling om hierna de kortste route naar de eindbestemming te nemen. Helaas bleek de lokale weg door het slechte weer van de afgelopen dagen omgetoverd tot rivier. Er restte ons niks anders dan een omweg te nemen. Door het slechte weer was het wegdek af en toe bezaaid met bladeren en takken. Soms hingen er ook takken boven de weg en Bjorn leek er een sport van te maken die te raken. Na het ommetje zijn we even bij de McDonalds op wifi gaan zitten om een camping te zoeken. Na lang zoeken en hoge prijzen kwamen we uit op een camping in Heathcote. De camping die zich 'tourist park' noemde leek meer op een klein truckers dorp. Het gemiddelde trailer park in Detroit heeft een betere uitstraling. Maar zoals u ons kent zijn wij natuurlijk snel tevreden en voldeed het voor de avond. Na de camper te hebben geparkeerd werd snel de campingtafel en stoelen uit de kofferbak getoverd om met een biertje te genieten van de laatste zonnestralen van de dag. Hierna werd nog een kaartje gelegd, de australian football heen en weer getrapt, gekookt en weer gekaart om vervolgens lekker te gaan slapen.

Na een goed nacht stond vandaag de eerste dag Syndey op het programma. Na een korte tocht met de camper door verschillende suburbs kwamen we aan bij het verhuurbedrijf. We zouden onze camper hier afleveren voor de reparatie van onze achterruit. Na het afleveren van de camper zijn we richting ons hostel vertrokken. Het was een korte tocht met de metro naar het centrum. Toen we eenmaal in het centrum stonden was het toch wel de vraag waar we ook alweer zaten. Na een wandeltocht van een kwartiertje was het hostel in zicht. Na het inchecken zijn we gelijk gaan lopen richting het wereldberoemde Opera House. Op onze weg hier naar toe zijn we eerst nog in een kunstmuseum beland. Waar Joren en Mark even de moeite namen om diverse kunstwerken te bezichtigen ging Bjorn liever op de stoel van de bewaker zitten wachten. Hierna was het plan om via de botanic gardens(een park met verschillende tuinen met planten zoals rozen, kruiden enz.) naar het Opera House te lopen. Dit lukte aardig op een kleine omweg na. De botanic gardens waren mooi, maar we keken toch vooral uit naar het Opera House. Het Opera House zelf was gaaf om te zien en het zonnetje scheen heerlijk zodat we wat mooie plaatjes konden schieten. Na het Opera House besloten we een biertje te gaan doen in het centrum. Bij terugkomst in het hostel bleek tot onze verbazing dat er een gratis bbq was op dakterras. Het dakterras was goed gevuld en de bbq smaakte goed. We besloten dat we nog wel een biertje konden gaan doen in het centrum en zo sloten we de avond af.

Op zaterdag stond ANZAC day op het programma. Ons geluk was dat het de 100ste ANZAC day was en dat het een groot evenement was. We besloten om het Hyde Park te bezoeken. Dit park staat bekend als één van de mooiste van Sydney. In dit park stuitte we al snel op kleine high school orkesten die een mooie muzikale show weggaven. Vanuit het park zagen we de ANZAC mars gaan. Dit was een lange optocht van veteranen die hun land gediend hebben in oorlogsgebieden. Ook de Nederlandse veteranen waren aanwezig en de hele mars was gaaf om te zien. Bij elk bataljon werd er enthousiast geapplaudisseerd als teken van respect en hier deden wij graag aan mee. Dit was erg indrukwekkend om te zien. Hiernaast waren er ook nog andere activiteiten. Toen wij onderweg waren naar de Harbour Bridge kwamen we langs diverse pubs waar het een groot feest was. We besloten hier maar even een kijkje te gaan nemen. Er werd ook een gokspel gespeeld waarbij iemand een plankje in zijn hand had met 2 muntjes erop, hierbij kon er gewed worden op kop of munt. In het begin leek het ons wel gaaf om te gaan wedden, maar we zagen al snel dat er niet voor kleine bedragen werd gewed. Na het biertje zijn we de Harbour Bridge gaan bezoeken. Vanaf de brug had je een geweldig uitzicht op het Opera House. Na het nemen van enkele foto's en het over wandelen van de halve brug wat voor ons ver genoeg was. Op de terug weg passeerde we de ierse pub weer. We konden het niet laten om nog even de sfeer en natuurlijk het bier te proeven. We besloten wel dat we de zonsondergangs herdenkingsceremonie gingen bezoeken. Een ceremonie die je het best kan vergelijken met de bevrijdingsdag ceremonies in Nederland. De avond was begonnen en het werd tijd om iets te gaan eten. Het werd uiteindelijk een afhaalpizza bij Domino's voor 5 dollar wat natuurlijk belachelijk goedkoop was. Later op de avond werd er een stapavondje georganiseerd door het hostel. Na het drinken van de nodige goon in het hostel was het tijd om te vertrekken naar Home Bar. Dit schijnt de grootste club van Sydney te zijn. Het was inderdaad een grote club met een stuk of 6 verschillende zalen met iets andere muziekstijlen en bezorgde ons zeker een goede avond.

Na het laat wakker worden op zondag ochtend hoopte we weer een mooie dag tegemoet te zien. Helaas kwam het water weer naar beneden zetten alsof je onder de douche stond. Om toch nog iets van Sydney mee te pakken besloten we een bezoek te brengen aan St. Mary's kathedraal. Een prachtige goed gerenoveerde kerk. Waar in de jaren tachtig paus Johannes Paulus II nog op bezoek is geweest. Na dit culturele uitstapje besloten we maar een bezoek te brengen aan de lokale bioscoop. We hadden twee films waar we wel heen zouden willen: Kingsmen en Fast&Furious 7. Bjorn en Joren wilden graag naar Kingsmen waar Mark liever naar Fast&Furious ging. Uiteindelijk bleek de oplossing ook vrij gemakkelijk: we gingen allemaal naar de film waar we heen wilden omdat ze toch op de zelfde tijd draaiden. Na de film was het daglicht al verdwenen en moesten we weer op zoek naar iets om de magen te vullen. Na een tijdje zoeken naar een goedkoop restaurant eindigden we weer met een pizza voor ons neus. De avond besloten we in het hostel door te brengen.

Het was alweer maandag en dus tijd om uit te checken. De wekker ging om 9uur en na het pakken van de tassen en het gratis ontbijt gingen we weer richting het opera house. Dit keer niet om dit fenomeen weer te bekijken, maar om een ferry te pakken richting Rose Bay. Het wad ook de bedoeling om Sydney vanaf het water te zien en dit leverde mooie plaatjes op. Rose Bay isprachtige suburb van Sydney waar het ene huis nog mooier was dan het andere. Ook was er een golfbaan midden in de woonwijk en dit zag er best gaaf uit. Na een wandeling van ongeveer 30 minuten kwamen we aan bij Bondi beach. Dit is een prachtig strand midden in de stad. Het strand staat bekend als één van de mooiste van Australië. Het was dan ook een mooi beeld van wat ons te wachten staat: prachtige stranden, veel surfers en heerlijk weer. Na Bondi Beach moesten we onze spullen oppikken en de camper ophalen. De camper eenmaal opgehaald en klaar voor weer een avond kamperen moest er natuurlijk ook nog boodschappen gedaan worden. We hebben voor ons zelf weer heerlijke parmagiana's gemaakt met een salade. Na het avondeten hebben we weer een mooie plek voor de camper uitgezocht en zijn we eeb kaartje gaan leggen om vervolgens de avond af te sluiten met wat Nederlandse klassiekers. Morgen gaan we ons avontuur vervolgen in de Blue Mountains.

Fijne koningsdag allemaal!

Xx Joren, Bjorn en Mark

• 28 April 2015 - 17:24

Kees En An Arnold:

Hallo jongens!
    We werden weer verwend met een uitgebreid verslag. Iedere keer weer zijn we zo verbaasd over het feit dat jullie al die interessante bezienswaardigheden, al die prachtige natuurgebieden etc. ten eerste thuis natuurlijk al (op internet, nemen wij aan)hebben gevonden, maar daar ook helemaal voor zo'n lange periode een reisplan van hebben kunnen maken. En als het dan zover is ook alles zo te laten verlopen, lijkt ons heel erg moeilijk. Maar dat zal het leeftijdsverschil wel zijn. Prachtig voor jullie deze ervaring mee te maken. Pakken ze je nooit meer af !
    Zo te lezen, is het klimaat in Azië aangenamer dan in Australië. Meer regen. Maar jullie hebben nog zoveel tijd tegoed. Er zal nog genoeg zon komen. Allerbeste wensen weer voor de nog komende belevenissen!
    Heel veel liefs! Opa en Oma Arnold.

• 28 April 2015 - 22:48

Marieke:

Hallo Joren, Bjorn en Mark,

Wat leuk zo'n lang reisverslag van jullie te lezen. Jullie zitten bepaald niet stil. Zelfs vrijwillig museumbezoek. Het moet niet gekker worden!!! Gelukkig was het in Sydney even heel mooi weer, toch leuk voor de foto's! Ik hoop dat jullie het qua weer beter gaan treffen, zeker als ik de berichten lees over die mooie stranden.
    Veel plezier jullie, genieten maar!!!
    Groeten uit Andalusie,
    X Marieke, Jan en Marijn