Cultuur snuiven in Cambodja - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van bjornjorenmark - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven in Cambodja - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van bjornjorenmark - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven in Cambodja

Door: Bjorn & Mark

02 Maart 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Welkom bij weer een nieuw reisverslag:) Vorige keer waren we gebleven in de hoofdstad van Laos, Vientiane. Zoals gezegd verbleven we hier alleen om zo snel mogelijk weer door te kunnen reizen, dus valt er dan ook niet noemenswaardigs te zeggen over ons verblijf hier.

We vervolgden onze reis naar de 4000 eilanden, bestaande uit een grote groep eilanden in de Mekongrivier. De reis hiernaar in een slaapbus, waar de bedden alleen geschikt waren voor mensen onder de 1.70m, duurde 16 uur in totaal. Wat ons betreft een ware hel. Maar gelukkig kwam ook aan deze reis een einde, en konden we gaan relaxen op Don Det, een van de grotere eilanden van de 4000. In Don Det hebben we na aankomst voornamelijk tijd in de hangmat doorgebracht aangezien wat rust hard nodig was. De volgende dag besloten we dan toch iets actievers te gaan doen. Er werd een mountainbike gehuurd om zo de waterval te kunnen bezoeken. Aangezien het toch wel erg warm was daarna toch maar het besluit genomen om de rest van de middag aan het strand te vertoeven. Allemaal heel vervelend. Ons verblijf op Don Det was echter maar van korte duur, want de volgende ochtend stond de reis naar Cambodja op het programma.

Na een volledige reisdag, kwamen we in de avonduren aan in Siem Reap, dat dus gelegen is in Cambodja. Onze hoofdactiviteit hier was het bezoeken van de wereldbekende Angkor tempels. Aangezien de bekendste van deze tempels, de Angkor Wat, het mooist zou zijn bij zonsopgang ging de wekker af om half 5. Het vroeg wakker worden was het volledig waard, Angkor Wat bij zonsopgang is een schitterend gezicht, en het was moeilijk om een foto te nemen die dit beeld recht doet. De rest van de dag bestond uit het bezoeken van de resterende tempels, en hoewel ze allemaal enorm mooi waren hadden we aan het einde van de dag voorlopig wel genoeg tempels gezien. Na zoveel cultuur op een dag was het tijd voor iets meer ontspanning, wat werd gevonden in de $0,50 biertjes in de pubstreet. De avond werd dan ook afgesloten in de twee barretjes waar al het backpackervolk zich verzamelden. Ook de volgende dag stond in het teken van ontspanning, waarbij het zwembad werd opgezocht en de siesta iets langer duurde dan normaal gesproken. Dat kwam goed uit, want zo waren we weer fit genoeg om een avond door te trekken in de pubstreet.

Gelukkig ging de wekker op tijd af, want de volgende dag zouden we naar Phnom Penh gaan, de hoofdstad van Cambodja. Voor de eerste volledige dag stond hier een iets minder leuke activiteit op het programma. Zo'n 40 jaar geleden kwam het communistische regime van Pol Pot aan de macht, deze man was echter zo achterdochtig dat hij het nodig achtte een kwart van de bevolking af te slachten waarvan hij vermoedde dat ze tegen het regime in opstand zouden komen. Wij zouden naar de Killing Fields gaan, een plek waar deze horror het best zichtbaar was. Hier waren 20.000 man op de meest brute methoden vermoord en begraven. Aangezien kogels te duur waren werd al het goedkope materiaal gebruikt om excetuties te voltrekken. Het ergste was misschien nog wel de killingtree, een boom waar kindjes tegen werden doodgeslagen. Wat op ons een enorm grote indruk maakten was dat er bordjes stonden waarop beschreven stond: don't step on the bones'. En inderdaad als je naar beneden keek zag je nog botresten liggen, heel erg confronterend. Hierna zijn we naar de gevangenis gegaan, en ook hier wordt je geconfronteerd met de horror die zich moet hebben afgespeeld in de tijd dat Pol Pot aan de macht was. Na een omschakeling gemaakt te moeten hebben, werd er toch maar besloten het nachtleven van Phnom Penh te gaan bezoeken die avond. Vanuit het hostel werd er een pubcrawl georganiseerd. Dus na het bezoeken van verschillende barretjes eindigde we in een nachtclub, waar onder andere een ladyboyshow werd gegeven. Erg bijzonder om te zien.
De volgende dag hebben we wat algemene bezienswaardigingsheden bekeken in Phnom Penh.

Helaas was onze tijd in Cambodja van korte duur en was het tijd om door te reizen naar Vietnam. Er werd afgereisd naar de hoofdstad van Vietnam: Ho Chi Minh City. Als eerste activiteit zijn we gister naar de Cu Chi tunnels geweest, waar je de tunnels kan bekijken die door de Vietcong zijn gegraven om zich te beschermen tegen de Amerikanen ten tijde van de Vietnamoorlog. Ook werden verschillende boobytraps getoond, waarmee duidelijk werd dat de Vietnamezen ten tijde van oorlog op een zeer slimme wijze de tegenstander te lijf ging. Teruggekomen uit Cu Chi werden we opgewacht door Mr. Dung, de vestigingsmanager van Berkman Forwarding in Vietnam. Door hem werden we getrakteerd op een heerlijk diner in een restaurant gelegen op een hotel. Hierna zijn we ook nog met Mr. Dung naar het hoogste gebouw van Vietnam gegaan, vanwaar het uitzicht werkelijk schitterend was.

Tot zover onze belevenissen van de afgelopen anderhalve week. We hopen snel weer een leuk verslag te kunnen plaatsen.

• 02 Maart 2015 - 11:05

Connie:

Lieve Bjorn en Mark,

Wat zien en doen jullie veel in een relatief korte tijd!
    Gelukkig worden de afzienmomenten van 16 uur in een bus zitten afgewisseld door relaxmomenten.
    En hebben jullie naast mooie en indrukwekkende cultuur en natuur ook veel vertier.
    Wij kijken steeds weer uit naar een nieuw verslag dus....tot schrijfs!!!
    Kus van je moedertje

• 02 Maart 2015 - 17:22

Kees En An Arnold:

Hallo jongens. Prachtig om alle laatste belevenissen weer te kunnen lezen. Jullie zijn vandaag precies een maand weg, maar het lijkt al veel langer.
    Dat zal wel komen doordat we al zo veel van jullie reis gehoord hebben. We hebben net buiten gelopen in een koude schrale wind, en als je dan hoort dat jullie daar heerlijk op het strand liggen. Nou, geniet overal maar ten volle van. Het lijkt ons ook erg leuk om op allerlei locaties andere backpackers te ontmoeten en
    daar ervaringen mee uit te wisselen. Veel plezier verder en tot het volgende contact!
    Veel liefs! Opa en Oma Arnold.

• 03 Maart 2015 - 21:34

Wilma:

Hey jongens,
    Ik heb zojuist samen met Luuk jullie verslag gelezen.
    Wat een belevenissen maken jullie mee..
    Het klinkt alsof jullie 2x 24 uur op pad zijn, maar goed dat er ook om te lezen dat jullie ook chillen
    in de hangmat en aan het zwembad .
    Ik kan me voorstellen dat de indrukken in Cambodja wel heftig waren voor jullie.
    Wij wensen jullie veel reisplezier, tot gauw
    Groeten Luuk en Wilma

• 05 April 2015 - 17:27

Roos Postma:

hallo jonges ik wil mark alvast een fijne vejaardag toewensen
    de eerste niet thuis hoop dat alles goed gaat mark een goede
    tijd daar nog een dikke kus oma roos